Privacy en Kwaliteitswaarborging

Beroepscode

Als GZ-psycholoog heb ik mij te houden aan de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). De WGBO regelt de relatie tussen cliënt en zorgverlener. Tevens is de beroepscode van het Nederlands Instituut voor Psychologen leidend voor het bieden van adequate zorg.

Beroepsgeheim

Als GZ-psycholoog heb ik een beroepsgeheim en mag ik alleen informatie met andere zorgverleners delen met jouw schriftelijke toestemming. In zeer bijzondere omstandigheden (bijv. in situaties waarbij er sprake is van acuut gevaar voor cliënt, psycholoog of anderen) kan het beroepsgeheim doorbroken worden. 

Dossier

Als GZ-psycholoog ben ik verplicht een dossier van de behandeling bij te houden. Vanaf 2020 moet een dossier minstens 20 jaar bewaard worden. Klik hier voor meer informatie over jouw rechten aangaande het behandeldossier. 

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). Ook ik heb mij te houden aan deze nieuwe wet- en regelgeving te houden. Klik hier voor het privacyreglement. Daarin wordt beschreven hoe jouw persoonsgegevens verwerkt en beschermd worden. Klik hier voor het privacyreglement van 1nP.

Kwaliteitsstatuut

Vanaf 2017 is het Model Kwaliteitsstatuut GGZ van kracht. Dit statuut maakt de zorg voor cliënten inzichtelijk en toetsbaar. Klik hier voor het Kwaliteitsstatuut. Lees meer over het Kwaliteitsstatuut van 1nP op de site van 1nP.

Klachten- en geschillenregeling

Als je een klacht hebt dien je die in eerste instantie met mij te bespreken. Als dit niet het gewenste resultaat oplevert kun je een officiële klacht indienen. 

  • Psychologiepraktijk Maddy Harnas is aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling psychologische zorg Wkkgz die opgezet is vanuit het NIP. Mogelijke klachten kan je indienen bij Centraal Bureau Klachtmanagement in de Zorg (CBKZ) via klachten@cbkz.nl of per aangetekende post: CBKZ, Antwoordnummer 570, 4200 WB Gorinchem. Gebruik hiervoor het volgende klachtenformulier: klachtenformulier.  Klik hier om het klachten- en geschillenregelement van het NIP te bekijken.
  • Klik hier om de klachtenprocedure van 1nP te bekijken.